Telefon   +48 571 439 322

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Co może być przyczyną awarii chłodnicy?

Utrzymanie odpowiedniej temperatury jest ważne w przypadku większości maszyn, urządzeń i instalacji. Przegrzewanie się elementów prowadzi do znacznego zmniejszenia ich wytrzymałości na obciążenia mechaniczne zarówno o charakterze dynamicznym np. udary lub wibracje, jak i statycznym m.in. związane z utrzymywaniem masy innych podzespołów. Skutkuje również nieodwracalnymi zmianami w strukturze materiału, prowadzącymi do deformacji i utraty spójności objawiającej się choćby pęknięciami. Problemem bywają też następujące po ogrzaniu zmiany ich wymiarów. Sposobem na radzenie sobie z tego rodzaju zjawiskami jest korzystanie z układów chłodzenia. Ponieważ jednak pracują one w ekstremalnych warunkach, czasami ulegają awariom. Do najczęstszych interwencji koniecznych w takich przypadkach należy naprawa chłodnicy. Przekonajmy się, co może ją uszkadzać.

Chłodnica a kamień kotłowy

Zadaniem chłodnicy jest odebranie energii cieplnej od wykorzystywanej w układzie chłodzenia cieczy. Następuje to w efekcie jej przepływu przez kanaliki o niewielkiej średnicy. Dzięki temu znaczna część chłodziwa styka się z materiałem, z którego wykonano chłodnicę, ma więc możliwość wykorzystania jej przewodnictwa cieplnego, w wyniku którego płyn ulega ochłodzeniu, a metal ogrzaniu. Ponieważ rurki chłodnicy są otoczone lamelkami o znacznej powierzchni, następnym zachodzącym procesem jest przekazywanie energii do opływającego je powietrza w następstwie procesu konwekcji. Największym problemem wpływającym na działanie chłodnicy jest zatykanie kanalików wskutek pojawiających się w układzie zanieczyszczeń np. osadów tworzonych w wyniku korozji, a także odkładania się kamienia kotłowego.

Chłodnica a uszkodzenia mechaniczne i kłopoty ze szczelnością

Chłodnice są elementami bardzo wrażliwymi na uszkodzenia mechaniczne. Odkształcenie lamelek oznacza zmniejszenie powierzchni wymiany cieplnej, podobnie jak zgięcie albo zgniecenie tworzących ją rurek czy przestrzeni między arkuszami specjalnie wytłoczonej i zgrzanej blachy. Innym problemem może okazać się awaria zastosowanych uszczelnień oraz korozja.