Telefon   +48 571 439 322

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jak często serwisować chłodnice?

Chłodnice są ważnymi elementami pojazdów, a także wielu maszyn i urządzeń przemysłowych, które pozwalają na obniżenie temperatury chłodziwa, a tym samym na zapobieganie przegrzewaniu się różnych części. Ze względu na ciężkie warunki eksploatacji oraz wysokie wymagania co do osiąganej sprawności, warto zawczasu zadbać o ich stan techniczny, odpowiednio je serwisując. Warto pamiętać, że choć naprawa chłodnic lub ich kompleksowa regeneracja jest tańsza niż zakup nowego podzespołu, to prawidłowe postępowanie może znacząco wydłużyć żywotność. Przekonajmy się, na czym powinno polegać serwisowanie chłodnicy.

Chłodnica a używany płyn chłodniczy

Stan techniczny chłodnicy zależy od wpływu czynników zewnętrznych, a więc głównie ewentualnych zabrudzeń i uszkodzeń mechanicznych, a także stosowanych materiałów eksploatacyjnych – przede wszystkim czynnika chłodniczego. Chłodziwo z czasem zmienia swoje właściwości fizyko-chemiczne wskutek zachodzących reakcji oraz działania kondensującej się w układzie pary wodnej. Może to spowodować zmianę zdolności do przyjmowania i oddawania energii cieplnej, ale też sprzyjać osadzaniu się kamienia oraz pojawieniu się korozji. Efektami takich zjawisk może być perforacja elementów metalowych, a także zatykanie poszczególnych rurek, a tym samym zaburzenie przepływu. Sposobem na uniknięcie negatywnych następstw jest okresowa wymiana chłodziwa, którą zaleca się co dwa lata, a także płukanie układu specjalnymi preparatami służącymi do usuwania wytrącającego się kamienia.

Chłodnica a stan lamelek i uszczelnień

Prawidłowe działanie chłodnicy wymaga nie tylko dobrego przepływu chłodziwa, ale także powietrza, które odbiera ciepło z powierzchni lamelek. Przeszkodą w wydajnej pracy chłodnicy będą zarówno ich uszkodzenia mechaniczne, jak i zabrudzenia sprawiające, że metal nie będzie miał kontaktu z powietrzem. W grę wchodzi tu kurz oraz inne ciała obce osadzające się na lamelkach, a ponadto ich odkształcenia. Warto też pamiętać o stanie wykorzystywanych elastycznych rurek i uszczelek – odrywające się z nich fragmenty mogą „zatkać” chłodnicę.