Telefon   +48 571 439 322

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jak wygląda czyszczenie całego układu chłodzenia?

Sprawny układ chłodzenia pozwala na utrzymywanie odpowiedniej temperatury pracy silnika, zapobiegając jego przegrzaniu i chroniąc przez jego następstwami związanymi z ryzykiem deformacji poszczególnych elementów oraz kosztowną w skutkach awarią. Zdarza się jednak, że w niektórych sytuacjach nie radzi on sobie z odprowadzaniem nadmiaru powstającego ciepła. Zanim zdecydujemy się na naprawę chłodnicy, warto spróbować dokładnego płukania wszystkich jego elementów.

Co składa się na układ chłodzenia?

Układ chłodzenia to przede wszystkim chłodnica, w której rozgrzany płyn opuszczający specjalne kanały znajdujące się w bloku silnika może oddać zgromadzone ciepło do metalu, z jakiego zrobione są tworzące ją rurki. Tu energia przenika do otaczających je lamelek, gdzie jest odbierana przez przepływające powietrze. Ważną częścią procesu jest termostat, który w zależności od temperatury może kierować płyn do tzw. małego obiegu albo dużego, obejmującego również chłodnicę. Istotne są także łączące wszystkie elementy rurki oraz zbiornik wyrównawczy, w którym gromadzi się nadmiar płynu, a także nagrzewnica.

Dlaczego układ chłodzenia trzeba czyścić?

Płyn chłodniczy z czasem traci swoje właściwości, co może prowadzić do odkładania się wewnątrz poszczególnych elementów kamienia kotłowego, który wraz z innymi osadami np. drobinami rdzy czy fragmentami uszczelnień może skutecznie zablokować przepływ. Problemem może okazać się również przedostający się przez nieszczelności w bloku jednostki napędowej – głównie uszkodzoną uszczelkę pod głowicą – olej silnikowy, mogący zniszczyć gumowe przewody i uszczelki. Sposobem na pozbycie się ciał obcych jest wymiana płynu poprzedzona dokładnym oczyszczeniem układu.

Czym czyści się układy chłodzenia?

Do czyszczenia układów chłodzenia stosowane są specjalne płyny, które pozwalają na rozpuszczenie kamienia kotłowego, a także środki, które absorbują osadzający się wewnątrz olej i wypłukują drobiny innych substancji znajdujących się w przewodach i kanałach. Muszą to być preparaty, które nie zaszkodzą materiałom, z których wykonane są poszczególne elementy i nie przyspieszą ich korozji. Bardzo ważny okaże się więc ich prawidłowy dobór.