Telefon   +48 571 439 322

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W jaki sposób wymienić rdzeń oleju?

Wiele cieczy wykorzystywanych w pojazdach mechanicznych w tym rozmaite typu oleju musi być utrzymywanych w odpowiedniej temperaturze, a część z nich służy nie tylko podstawowemu celowi – z reguły będzie nim smarowanie poszczególnych podzespołów – ale również jest stosowana jako chłodziwo zmniejszające obciążenia termiczne konkretnego elementu. W takich przypadkach wśród innych podzespołów zamontowana zostaje również specjalna chłodnica oleju. Może ona być używana do odprowadzania ciepła bezpośrednio do powietrza opływającego pojazd, zdarza się jednak, że jest ona rodzajem wymiennika, gdzie za chłodzenie odpowiada inna ciecz. Zasada jej działania jest podobna jak pozostałych chłodnic, co pociąga za sobą równie wysokie prawdopodobieństwo uszkodzenia.

Jak działa chłodnica oleju?

Chłodnica oleju może mieć budowę zbliżoną do chłodnicy wodnej, tj. składać się z sieci kanalików i lamelek znajdujących się wkoło nich, które mają za zadanie odbierać ciepło z przepływającego płynu, a następnie przekazywać je do opływającego urządzenie powietrza. Ze względu na inną gęstość w chłodnicach oleju kanaliki będą zwykle znacznie szersze, a powierzchnia chłodzenia mniejsza. Inną opcją jest zastosowanie wymiennika ciepła, w którym olej oraz inne chłodziwo przepływa osobnymi kanalikami znajdującymi się blisko siebie, co umożliwia przekazywanie ciepła przy pośrednictwie materiału, z jakiego wykonana jest chłodnica. Zwykle chłodziwem jest tu płyn używany w układzie wodnym i kierowany następnie do chłodnicy powietrznej.

Gdzie stosuje się chłodnice oleju i jak wymienia się ich rdzeń?

Chłodnice oleju są wykorzystywane w silnikach, które mają duże pojemności i rozmiary – zwykle będą to maszyny budowlane i rolnicze, a także m.in. lokomotywy spalinowe. Chłodnice oleju są też potrzebne w automatycznych skrzyniach biegów, zwłaszcza w maszynach, które są bardzo obciążane. Można je też spotkać w układach hydraulicznych, gdzie schładzają używany czynnik. Wymiana rdzenia w chłodnicy oleju pozwala na wykorzystanie starej ramki oraz przyłączy i pozostałej instalacji, co znacznie obniża cenę naprawy układu.